Naar My Il Cigno

Stijlen

Préballet

Peuterballet, preballet, preprimary & primary

Vanaf 3 jaar.

Tijdens deze lessen wordt er op speelse wijze kennis gemaakt met dans, beweging en muziek met aandacht voor de kinderlijke fantasie en creativiteit van kleuters.

De les begint altijd met opwarmingsoefeningen. Zo leren de kinderen de basistechnieken van ballet zoals bijvoorbeeld voeten strekken, juiste houding van de rug,… Tijdens de les wordt er verder aandacht besteed aan oefeningen als voorbereiding op de klassieke ballettechniek en andere dansvormen. Daarnaast wordt er speels gewerkt aan expressie, ritme en improvisatie.

In de primary les wordt de oefenstof vanuit de kleuterballetlessen verder uitgebreid in doelgerichte oefeningen. Ook hier is er ruimte voor creativiteit en improvisatie, maar dan wel met een bepaald danspatroon en discipline. Vanaf nu wordt de ballettechniek echt aangeleerd.


Klassiek ballet

Een balletles begint steeds aan de barre. Er wordt hard gewerkt aan een juiste lichaamshouding die cruciaal is voor ballet, voetposities, basishoudingen van armen en benen en een correcte houding van het hoofd. De basisoefeningen worden steeds moeilijker en gevarieerder, wat zich uit in combinatie-oefeningen en choreografieën.

Elk jaar neemt het niveau toe. Het is aangewezen om vanaf klassiek II twee uur ballet te volgen per week. De oefeningen worden immers steeds moeilijker, wat meer training vraagt van het lichaam. Voor de leerlingen is het ook aangenamer omdat alles dan makkelijker en beter gaat.

Wanneer de leerlingen een goede basis verworven hebben, kunnen zij starten met pointes. Wij streven naar techniek, maar wel op het niveau waarop de leerling zich bevindt. De leerkracht bepaalt wanneer een leerling klaar is om op pointes te leren dansen. We hanteren de regel: wie 2 uur ballet volgt op 11-jarige leeftijd mag starten met de pointesles. Vanaf 12 jaar en mits de nodige balletervaring mogen alle meisjes starten. Ook hier is minimum twee uur klassieke balletles aanbevolen.


PBT: Progressing ballet technique

PBT is een programma ontwikkelt door de Australische Marie Walton-Mahon.


Dit programma verbetert de klassieke ballettechniek door het uitvoeren van oefeningen op een fitbal, gebruik makend van een elastiek of andere soorten ballen.

De oefeningen zijn bedoeld om de rompstabiliteit te versterken, het geheugen van de spieren te verbeteren, het juist plaatsen van het gewicht en de spieren te verlengen.


Hoe meer men de oefeningen herhaalt hoe sneller de ballettechniek zal verbeteren.
De leerkrachten die de BPT-les geven bij Il Cigno hebben hiervoor het noodzakelijke certificaat.


Modern Jazz

Modern jazz is een vrije manier van dansen die qua structuur lijkt op klassiek ballet. De bewegingen zijn jazzy, veel losser. Ook wordt er gebruik gemaakt van elementen van de klassieke ballettechniek met summiere isolatietechnieken van  de verschillende lichaamsdelen.

Jazzdans is eclectisch, wat wil zeggen dat het bewegingselementen uit andere danstechnieken en stijlen mengt. Deze elementen worden in de danstraining en choreografie gecombineerd.


Prehiphop/hiphop/streetdance

Hiphop is eerder een cultuur dan een dansstijl op zich. Dans is één van de onderdelen van de hiphopcultuur. Het is ontstaan in de jaren zeventig in New York en dan voornamelijk in de arme wijk, The Bronx. De dansstijl binnen de hiphopcultuur kan je onderverdelen in verschillende subdansstijlen. Wij bieden zowel breakdance als hiphop/streetdance aan.

In een hiphoples oefen je techniek aan de hand van toffe choreografieën die je doorheen het jaar leert op populaire hiphop/rnb muziek. Hiphop/streetdance is bijgevolg een dansstijl die moeilijk kan omschreven worden omdat iedere choreograaf een verschillende opleiding of achtergrond heeft. 


Breakdance

Hiphop is eerder een cultuur dan een dansstijl op zich.  Breakdance is één van de onderdelen van de hiphopcultuur.

De laatste jaren is breakdance een populaire dansstijl geworden, vooral bij jongens. In deze les kom je terecht in een andere wereld waarin toprocks, footworks, freezes en powermoves regeren.  Het grondwerk en voetenwerk staan hier centraal.

We raden aan om een les breakdance te combineren met een hiphoples.

 


Hedendaags

In tegenstelling tot klassiek of modern jazz is er in hedendaagse dans geen vast bewegingsvocabularium. Dit geeft de danser vrijheid om creatief aan de slag te gaan met beweging. Alles kan!

Toch vereist ook hedendaagse dans een zekere techniek. We leren om los te bewegen (release) en onze energie juist te doseren zodat we én traag én snel leren dansen. We gaan aan de slag met (gerichte) improvisatie, partnerwerk en lifts. We hebben aandacht voor een juist ruimtegebruik. Tot slot leren we om inhoud aan de bewegingen te geven (performance).


Musical

Tijdens deze les wordt er gewerkt aan bekende en minder bekende musicals. Zang, dans en acteren komen hier ruim aan bod. Aangezien deze les samengesteld is uit zingen, acteren en dansen, raden wij aan om naast deze discipline ook een dansles te volgen.


G-dans

G-dans is bedoeld voor leerlingen met een motorische en/of meervoudige beperking (type 4) en voor leerlingen met een licht mentale beperking (type 1) van 6 tot 18 jaar. Met G-dans willen we vertrekken van de mogelijkheden die een beperking biedt. Een beperking is geen grens, maar daagt net uit om op zoek te gaan naar nieuwe wegen en bewegingen. Vanuit deze vrijheid verkennen we dans. We gaan aan de slag met choreografie, danstechniek, improvisatie en dansopdrachten. Tijdens de les staan plezier, ontspanning en ontmoeting centraal.Er zal gedanst worden op hedendaagse muziek die bij de leefwereld van de leerlingen aansluit.

 


Pilates

Pilates is een methode voor het trainen van het hele lichaam die in het begin van de vorige eeuw werd ontwikkeld door Joseph H. Pilates. In zijn methode en publicaties legde hij reeds in de jaren ’30 de link tussen lichaamsbeweging, correcte ademhaling en lichaamshouding enerzijds en algemeen geestelijk en lichamelijk welzijn anderzijds.

De Pilates oefeningen zijn er in de eerste plaats op gericht de regio van de onderrug, buik, bekken en bilspieren te versterken. Op die manier krijgt men een sterk centrum, wat Joseph Pilates het Powerhouse noemde, van waaruit men de rest van het lichaam kan aanpakken.

De voordelen van Pilates training zijn dan ook talrijk: een juiste lichaamshouding, een soepele rug, een vrijere ademhaling, het ontwikkelen van sterke èn soepele spieren zonder bulk, spierpijn of blessures. Je kan op elk moment in je leven starten met pilates, of je nu in topconditie bent, of nog nooit in je leven aan sport hebt gedaan. Pilates helpt ook dansers  te verbeteren op het gebied van concentratie, spiercontrole, kracht, balans en coördinatie.